Wednesday, April 10, 2013

SIMPOZION INTERNAŢIONAL DE MUZICOLOGIE ÎN CLUJ MODERN 2013 - SOLEDADES Y ENCUENTROS

ANUL / YEAR III / Nr. 9 / 2013. 04.-06.
Muzică / Music
Rubrica / Box: Cronici / Chronicles
2013.04.10. Mirecuri / Wednesday
Cluj - Napoca Academia de Muzică "Gheorghe Dima"

Autor / Author: Mirela Mercean – Ţârc
Conf.univ. Dr. Universitatea din Oradea - Facultatea de Arte





Simpozion Internaţional de Muzicologie în Cluj Modern 2013 - Soledades y Encuentros
International Musicology Symposium in Cluj Modern Festival 2013- Soledades y Encuentros




Simpozion Internaţional de Muzicologie
în Cluj Modern 2013
Soledades y Encuentros


Keywords: music chronicle, Music Festival Cluj – Modern, International Musicology Symposium, The Pittfallsand Risks of Intra-Musical Communication, Terminology, Notation, Performance, contemporary music recital, Soledades y Encuentros

Abstract:
This music chronicle recounts the events of the fourth day of the Contemporary Music Festival Cluj – Modern, 2013 edition, containing: an International Musicology Symposium and a contemporary music recital entitled Soledades y Encuentros. To the the theme of the Symposium “The Pittfallsand Risks of Intra-Musical Communication: Terminology, Notation, Performance” responded, with scientific papers eleven personalities of musicological world: Pavel Puşcaş, Bianca Ţiplea Nelida Nedelcuţ, Gabriel Banciu, Tatiana Oltean from the Academy of Music Gh. Dima, Cluj-Napoca, Dan Dediu from University of Music, Bucharest, Violeta Dinescu, Carl von Ossietzky University, Oldenburg, Germany, Fabio de Sanctis Benedictis from Musical Institute P. Mascagni, Leghorn, Italy, Corneliu Dan Georgescu University of Heidelberg, Germany and Alain Pâris from France. The recital was sustained by the guitarist Costin Soare from Bucharest and the violinist Alexandru Gavrilovici (Philarmonic Orchestra from Berna). They have performed a brilliant prime-audition solo recital containing a contemporary repertoire signed by: André Jolivet, B.A. Zimmermann, H. W. Henze, Leo Brower, Toru Takemitsu, Benjamin Britten, Cristobal Haffner, Cristian Misievici, and a duo recital with musical works composed by Şerban Marcu and David Brooke.
Festivalul Cluj Modern 2013 aflat la cea de-a 10 –a ediţie şi coordonat de directorii săi acad. Cornel Ţăranu, compozitorul Adrian Pop şi rectorul Academiei de Muzică „Gh. Dima”, Vasile Jucan, a reunit compozitori, interpreţi public din toată lumea într-o sărbătoare a muzicii contemporane. S-au reprezentat lucrări camerale şi simfonice, vocale sau vocal instrumentale, orchestrale, muzică electronică şi electroacustică, o operă dada La Deuxieme Aventure celeste du Monsieur Antipyrine, scrisă de compozitorul Ionică Pop după Tristan Tzara, şi un balet în şapte monologuri, Eva semnată de compozitorul Liviu Dănceanu.

Cea de-a patra zi de festival Cluj-Modern 2013, o zi plină, a început sub semnul dezbaterii, analizei şi reflecţiei ştiinţifice în cadrul „Simpozionului Internaţional de Muzicologie” care a avut ca titlu tematic: Capcane şi riscuri ale comunicării intramuzicale: terminologie, notaţie, interpretare. Ca în fiecare ediţie, organizatorii şi moderatorii, compozitorul Adrian Pop (în această ediţie alături de muzicologul Bianca Temeş), au lansat o provocare participanţilor prin termenii propuşi înspre dezbatere. Interesante şi ofertante reflectării au fost toate comunicările. Profesorul şi esteticianul Pavel Puşcaş a deschis dialogul abordând interogativ şi din perspectivă semiologică – semantică şi pragmatică termenul şi ideea de comunicare intramuzicală, concluzionând prin vocea unui C.E. Spears că „sensul actului muzical este inefabil”, H. Putnam „semantica nu e posibilă”, Wittgenstein „ despre ceea ce nu putem vorbi trebuie să tăcem”. Dorotheea Redepenning de la Universitatea din Heidelberg, Germania a abordat sensul de comunicare intramuzicală din perspectiva structurală, a relaţiilor dintre parametrii muzicali care dau coerenţă organizării micro şi macrostructurale a operei de artă muzicală. Anularea armoniei şi a funcţionalităţii sale ordonatoare în cadrul discursului serial-dodecafonic, de către Schoenberg, a condus la pierderea acestei coerenţe în comunicarea sensului muzical. Pornind jocul de cuvinte Semn – însemn – consemn, Liviu Dănceanu a construit un discurs muzicologic sistematic şi atrăgător prin plasitictatea expunerii, accentuînd faptul că, riscurile şi capcanele în comunicarea intramuzicală se datorează relativităţii factorului subiectiv – creativ al interpretării, ce intervine între gând şi semn. Sunete , linii, culori: coduri sinestezice în muzica lui Ligeti, a fost titlul comunicării Biancăi Ţiplea Temeş care a prezentat creaţia marelui compozitor contemporan în lumina intersenzorialităţii. În descoperirea celor şapte Văluri ale transcendenţei în discursul muzical, compozitorul Dan Dediu a pornit de la tezele a doi filosofi germani contemporani Peter Sloterdijk şi Heiner Mühlmann reconstituind simbolic şi metaforic posibile sintaxe, eufonii, ehosuri sonore. Compozitoarea Violeta Dinescu (Germania) a expus comunicarea cu titlul Conotaţiile semiografice şi interpretative ale efectului de cluster realizată împreună cu Nelida Nedelcuţ, analizând relaţia trihonomică realizată prin conexiunea semn-obiect-realizare sonoră în creaţiile pianistice ale compozitorilor români: Ede Terényi şi în lucrări proprii. Cu spontaneitatea caracteristică personalităţii .domniei sale, Violeta Dinescu a lansat tuturor participanţilor o generoasă invitaţie de colaborare în publicarea unei monografii a creaţiei compozitorilor români în Germania la Oldenburg, unde conduce de mulţi ani o prodigioasă activitatea de promovare a culturii muzicale româneşti moderne şi contemporane.

În partea a doua a simpozionului s-au prezentat cinci lucrări, reprezentând tot atâtea faţete, ipostaze, ale tematicii propuse. Gabriel Banciu s-a situat pe palierul de reprezentare al terminologiei legate de Retorică vs. Forme şi analize muzicale. Urmărind unele clarificări, autorul a pledat cu argument istoric (Burmeister, Kircher, Mathesson, Forkel, Todorov, G. Genette, O Ducroft, J.-M. Schefer) şi ştiinţific, în favoarea recunoaşterii funcţiilor retorice originare a figurii muzicale. Invitatul din Livorno, Fabio de Sanctis de Benedictis, a analizat două lucrări Lied de L. Berio şi Lumen de Donatoni, oferind interpreţilor un model pentru a valida semnificaţiile acestor opere muzicale în actul artistic interpretativ. Cu Reflecţii asupra conceptului de gen muzical din perspectivă perceptiv- subiectivă şi analitic- obiectivă Tatiana Olteanu a subliniat în esenţă, relativitatea convenţiilor care desemnează configurarea caracteristicilor genului prin conotaţiile subiective şi a interferenţelor gen-formă, gen- mediu cultural, gen - limbaj muzical.

Lucrarea compozitorului şi muzicologului Corneliu Dan Georgescu (Universitatea din Heidelberg, Germania) intitulată Categoriile sintactice muzicale şi ideea „substanţelor primordiale” a avut în centrul preocupărilor ştiinţifico-eseistice Arhetipul ca factor de legătură între diferitele niveluri de comunicare artistică” oferind un model analitic din perspectiva interpretării celor patru elemente esenţiale pământ- apă-aer-foc, în corelare şi prin asocieri simbolice cu cele patru categorii sintactice ale discursivităţii muzicale: Terra-omofonie, Aeter-monodie, Aqua-Ignis- polifonie / eterofonie.

În încheiere, Alain Paris, (Paris - Franţa) keynote speaker al conferinţei, a evocat personalitatea umană şi creatoare a compozitorului francez Henry Dutilleux, subliniind importanţa şi constanta originalitate a stilului său în pofida parcurgerii a trei sferturi din veacul cel mai „neliniştit”, mai avangardist al istoriei muzicii. Calitatea sa umană specială, modestia şi generozitatea fără egal, dragostea pentru poezie şi pictură l-au menţinut tânăr în spirit până astăzi când este un venerabil nonagenar. Omagiul adus s-a concretizat în reprezentarea lucrării sale Métaboles, în primă audiţie românească în ultima seară de festival, de către orchestra Filarmonicii Transilvania dirijată de autor.

 

Seara a fost „încununată” cu un superb recital de chitară şi vioară solo intitulat de organizatori  Soledades y Encuentros Singurătăţile solistice ale viorii au fost aduse magistral la viaţă de Alexandru Gavrilovici (Concert maestru al orchestrei din Berna) şi au cuprins prime audiţii ale lucrărilor: Suite rapsodique de André Jolivet, Sonata pentru vioară solo de B. A. Zimmermann, Fresce de Cristian Misievici, Sonata pentru vioară solo de Cristobal Haffner.
 
Singurătăţile chitarei au fost exprimate prin măiestria interpretativă a lui Costin Soare în: Drei Tentos de Hans Werner Henze, Balada della Doncella Enamorada de Leo Brouwer, Nocturnal de Benjamin Britten şi All in Twilight de Toru Takemitsu. Întâlnirile fericite i-au reunit în duet pe cei doi protagonişti ai serii care au interpretat Variaţiuni pe un cântec vagabond Şerban Marcu, o fascinantă „călătorie stilistică” prin epocile istoriei muzicii a unui cântec de cerşetori, şi în Dance Music de David Smooke, o apoteoză dansantă a unei zile încărcată de sensuri şi delicii intelectuale şi artistice.